Przejdź do treści Przejdź do menu

W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie w ramach naszej strony internetowej korzystamy z plików cookies. Pliki cookies umożliwiają nam zapewnienie prawidłowego działania naszej strony internetowej oraz realizację jej funkcji.

Wykorzystywane w celu zapewnienia prawidłowego działania serwisu internetowego. Dzięki tym plikom nasz serwis internetowy jest wyświetlany prawidłowo oraz możesz z niego korzystać w bezpieczny sposób. Te pliki cookies są zawsze aktywne, chyba że zmodyfikujesz ustawienia swojej przeglądarki internetowej, co jednak może skutkować nieprawidłowym wyświetlaniem serwisu internetowego.

 Pomoc psychologiczno-pedagogiczna

Pomoc psychologiczno – pedagogiczna udzielana dziecku w przedszkolu polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dziecka oraz rozpoznawaniu indywidualnych możliwości psychofizycznych dziecka i czynników środowiskowych wpływających na jego funkcjonowanie w przedszkolu, w celu wspierania potencjału rozwojowego dziecka i stwarzania warunków do jego aktywnego i pełnego uczestnictwa w życiu przedszkola.

Przy rozpoznawaniu specjalnych potrzeb edukacyjnych dzieci w przedszkolu należy zatem uwzględnić przyczyny niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w ich funkcjonowaniu, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie dziecka i jego uczestnictwo w środowisku przedszkolnym, oraz wspieranie jego mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień.

Rozpoznanie sytuacji i warunków, które determinują to, jak dziecko funkcjonuje, rozpoznanie środowiska i przyczyn ograniczających bądź wspierających jego optymalny rozwój stanowi fundament skutecznego wsparcia dziecka, w tym zniwelowania lub skompensowania tych uwarunkowań środowiskowych, które mogą stanowić barierę dla dziecka.

Nauczyciele i specjaliści rozpoznają indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne dzieci, ich możliwości psychofizyczne; określają ich mocne strony, predyspozycje, zainteresowania, uzdolnienia; zajmują się rozpoznawaniem przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu i uczestnictwa dzieci w życiu przedszkola;

podejmują działania rozwijające kompetencje dzieci i współpracują z poradnią w zakresie oceny funkcjonowania dzieci i planowania dalszych działań. Nauczyciele oraz specjaliści w przedszkolu prowadzą obserwację mającą na celu wczesne rozpoznanie u dziecka dysharmonii rozwojowych i podjęcie wczesnej interwencji;

u dzieci realizujących obowiązkowe roczne przygotowanie przedszkolne

obserwację zakończoną analizą i oceną gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole.

W przypadku stwierdzenia, że dziecko wymaga objęcia pomocą psychologiczno-pedagogiczną nauczyciel lub specjalista informują o tym dyrektora placówki.

Do korzystania z pomocy psychologiczno-pedagogicznej udzielanej przez przedszkole mają prawo wszystkie dzieci, które wymagają wsparcia ze względu na rozpoznane indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne.

Potrzeba objęcia dziecka pomocą psychologiczno-pedagogiczną wynika

w szczególności z: niepełnosprawności, niedostosowania społecznego,

zagrożenia niedostosowaniem społecznym, zaburzeń zachowania lub emocji, ze szczególnych uzdolnień, ze specyficznych trudności w uczeniu się, deficytów kompetencji i zaburzeń sprawności językowych, choroby przewlekłej, sytuacji kryzysowych, niepowodzeń edukacyjnych,

zaniedbań środowiskowych, trudności adaptacyjnych.

Mogą się również pojawiać sytuacje, w których dziecko może wymagać specjalistycznego wsparcia, między innymi w sytuacji, gdy trudności dziecka wymagają długotrwałej, wieloprofilowej diagnozy.

W takich przypadkach pomoc dla dziecka powinna zostać zorganizowana na podstawie rozpoznania dokonanego przez nauczycieli i specjalistów, którzy mogą korzystać ze wsparcia udzielanego przez instytucje zewnętrzne, między innymi przez specjalistów z poradni psychologiczno-pedagogicznej.

Dyrektor ustala formy udzielania pomocy, okres ich udzielania oraz wymiar godzin (biorąc pod uwagę określona w arkuszu organizacji przedszkola liczbę godzin zajęć z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz innych zajęć wspomagających proces kształcenia).

W przypadku, gdy mimo pomocy udzielanej dziecku nie następuje poprawa funkcjonowania, rodzice mogą wystąpić do publicznej poradni z wnioskiem o przeprowadzenie diagnozy i wskazanie sposobu rozwiązania problemu dziecka.

Korzystanie z pomocy psychologiczno-pedagogicznej w placówce jest dobrowolne i nieodpłatne.

Dyrektor przedszkola organizuje pomoc psychologiczno-pedagogiczną, planując i przeprowadzając działania poprawiające jakość udzielanej pomocy. Natomiast konkretnymi działaniami zajmują się nauczyciele, wychowawcy oraz specjaliści wykonujący w przedszkolu zadania z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej, w naszym przedszkolu są to pedagodzy, logopeda, terapeuta pedagogiczny.

Pomoc ta jest organizowana we współpracy z rodzicami dzieci, poradnią psychologiczno-pedagogiczną, placówką doskonalenia nauczycieli.

Ważna jest współpraca nauczycieli i specjalistów w zakresie wspierania dzieci uczęszczających do przedszkola i udzielania im pomocy psychologiczno-pedagogicznej także w trakcie bieżącej pracy, w tym w zakresie dostosowania sposobów i metod pracy do możliwości psychofizycznych konkretnego dziecka. Zadaniem specjalistów udzielających dzieciom pomocy psychologiczno-pedagogicznej jest wspieranie nauczycieli obowiązkowych zajęć edukacyjnych w dostosowaniu sposobów i metod pracy do możliwości psychofizycznych dziecka.

Szczególne znaczenie dla przedszkola w tym obszarze zajmuje współpraca z poradnią, w celu wystawienia orzeczenia, dzięki któremu dziecku jest przyznana dodatkowa pomoc.

Pomoc może być udzielona min. z inicjatywy rodziców dziecka, nauczyciela lub specjalisty pracującego z dzieckiem,dyrektora placówki.

Może ona się odbywać, w naszej placówce, w formie: zajęć specjalistycznych korekcyjno-kompensacyjnych i zajęć logopedycznych.

Porady i konsultacje prowadzą nauczyciele grup i specjaliści.

Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne organizuje się dla dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się lub zaburzeniami rozwojowymi; liczba uczestników zajęć nie może przekraczać 5.

Terapeuta pedagogiczny prowadzi badania diagnostyczne dzieci z odchyleniami rozwojowymi lub specyficznymi trudnościami, prowadzi zajęcia korekcyjno-kompensacyjne, prowadzi działania profilaktyczne we współpracy z rodzicami, wspiera nauczycieli i innych specjalistów.

Zajęcia logopedyczne – dla dzieci z deficytami i zaburzeniami sprawności językowych, liczba uczestników nie może przekraczać 4.

Logopeda zajmuje się diagnozowaniem logopedycznym, prowadzeniem badań przesiewowych (ustalając stan mowy i poziom rozwoju językowego dziecka), prowadzeniem zajęć logopedycznych dla dzieci, konsultacjami dla rodziców i nauczycieli w zakresie stymulacji rozwoju mowy, eliminowania jej zaburzeń;

W przypadku przyznania dziecku orzeczenia zyskuje ono dodatkowo zajęcia indywidualne ze specjalistami.

W przypadku dziecka posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, planowanie i koordynowanie udzielanej pomocy jest zadaniem zespołu, nauczycieli i specjalistów, utworzonego w przedszkolu; uwzględnia się wymiar godzin ustalony dla poszczególnych form pomocy psychologiczno-pedagogicznej.

Dla dziecka z orzeczeniem o stopniu niepełnosprawności lub potrzebie kształcenia specjalnego wsparciem może być również nauczyciel wspomagający, jego zadaniem jest ułatwienie funkcjonowania dziecka w przedszkolu. Koncentruje się na potrzebach dziecka, które wymaga dodatkowej opieki i wsparcia. Uczestniczy w procesie adaptacji dziecka w grupie rówieśniczej, udziela pomocy dziecku, gdy napotyka trudności (edukacyjne, społeczne i inne). Pomoc jest skierowana do dzieci z trudnościami społecznymi, edukacyjnymi itp., z jakąś formą niepełnosprawności min. dzieci niesłyszących , niedosłyszących, niewidomych, z niepełnosprawnością ruchową, autystycznych, z zespołem Aspergera, z niepełnosprawnością intelektualną, niepełnosprawnościami sprzężonymi, z zaburzeniem zachowania.

Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana w przedszkolu rodzicom dzieci i nauczycielom polega na wspieraniu rodziców i nauczycieli w rozwiązywaniu problemów wychowawczych i dydaktycznych oraz rozwijaniu ich umiejętności wychowawczych w celu zwiększania efektywności pomocy udzielanej dzieciom.

Ważne w działaniu każdej placówki powinno być dążenie do pełnego, rzeczywistego włączenia i integracji z rówieśnikami dziecka, również dziecka niepełnosprawnego.

Numer telefonu kontaktowego do Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej

w Bielsku-Białej na ul.Słowackiego 45 – 33 812 50 78